Ayubowan - Reisverslag uit Ambalangoda, Sri Lanka van Shireen Kobus - WaarBenJij.nu Ayubowan - Reisverslag uit Ambalangoda, Sri Lanka van Shireen Kobus - WaarBenJij.nu

Ayubowan

Door: Shireen Kobus

Blijf op de hoogte en volg Shireen

25 April 2013 | Sri Lanka, Ambalangoda

Ayubowan mensen,

Mijn eerste 2 weken in Sri Lanka zitten er alweer op. De vluchten van India naar Sri Lanka verliepen perfect. In het vliegtuig van Bangalore (India) naar Colombo (Sri Lanka) heb ik kennis gemaakt met het Sri Lankaans bier. Er zaten 2 mannen uit India naast me die me ermee verrasten. Volgens hun kon mijn reis niet beter beginnen dan met het drinken van het Lion bier. En inderdaad, ze hadden gelijk!

Op het vliegveld in Colombo werd ik opgehaald door de coördinator. 'S nachts om 1 uur kwam ik aan in het vrijwilligershuis. Op dat moment sliepen er 25 vrijwilligers in het huis, volle bak dus.
Mijn slaapkamer zat vol met insecten, echt overal! Mieren, muggen, kakkerlakken, zilvervisjes, sprinkhanen en ik kan nog wel even doorgaan. Natuurlijk dacht ik met mijn blonde hoofd dat ik geen klamboe nodig had toen ik van huis vertrok. Na een aantal nachten ben ik maar naar een andere kamer verhuisd.

De nacht dat ik aankwam was nieuwjaarsnacht in Sri Lanka. De jaartelling loopt hier anders. Ik leef hier in het jaar 2070.

In de eerste week nam een van de coördinatoren ons mee op pad om kennis te maken met Sri Lanka. We verblijven dicht bij de stad Kandy. Het is prachtig daar, heel sprookjesachtig ziet het er uit. We hebben in de eerste week les gehad van een boeddhist. Ze heeft ons alles uitgelegd over het boeddhisme, super interessant. Ook ben ik gezegend door een monnik, zo gaaf om een keer mee te maken! Ik heb een traditionele dansshow gezien waarin de mensen over hete kolen liepen. Dat maakt je inderdaad wel aan het dansen ja.
Ik ben in de eerste week ook een dag naar Colombo gegaan omdat ik mijn visum moest verlengen. Wat een hectiek daar! We werden van het ene naar het andere loket gestuurd. Wachten, wachten, wachten... Na 6 uur had ik eindelijk mijn stempel.

De kant die ik tot nu toe van Sri Lanka heb gezien vind ik prachtig. Wat een verschil met India! De mensen zijn hier stukken vriendelijker. Van alle 3 de landen die ik heb gezien, is Sri Lanka het meest ontwikkeld. Ik vind wel dat je in Nepal en India meer cultuur kunt vinden. Mensen lopen hier bijna allemaal in 'normale' westerse kleding. Omdat de bevolking hier voor het grootste deel boeddhistisch is, vind je hier minder feestdagen en de bijbehorende rituelen.

Op dit moment werk ik op een schildpaddenproject direct aan zee in Ambalangoda. Vorige week om 4 uur in de nacht zat ik met 5 andere vrijwilligers in de trein richting Ambalangoda. De reis was adembenemend mooi! Wat een uitzichten, niet te geloven. Opnieuw leek het alsof ik in een film zat.
Natuurlijk waren we zo interessant dat mensen foto's van ons wilden hebben. Binnen 5 min waren we omringt door mensen in de trein.

We leven hier met ons 10-en bij een familie in huis. Het strand, en tevens ook het schildpaddenproject, ligt op 5 minuten loopafstand bij ons vandaan. De familie vertelde ons dat hun huis vroeger direct aan het strand stond. Door de tsunami is alles verwoest. Je ziet nog steeds kapotte huizen en troep dat de tsunami veroorzaakt heeft. Zo'n gek idee dat dat hier allemaal plaats heeft gevonden. Wat heeft het een impact gehad op de bevolking hier! Bijna iedereen die ik hier spreek heeft het er wel over.

Het werk op het schildpaddenproject is leuk maar ook erg zwaar. We moeten de tanken van de schildpadden legen en schoonmaken. Met het schoonmaken van 1 tank zijn we minimaal een uur bezig. In totaal zijn er 11 tanken. Ook moeten we zand van het strand naar een tank sjouwen. De tank moet helemaal gevuld worden. In deze tank worden de eieren van de schildpadden gestopt om ze uit te laten komen. In totaal zijn er 20 schildpadden. De grootste schildpad weegt 100 kilo! We moeten de schildpadden ook voeren en wassen. Af en toe tillen we ze naar het strand om met ze te spelen. Vanavond hebben we 25 baby schildpadjes los gelaten op het strand. Allemaal liepen ze richting zee en werden meegenomen door de golven. Het was geweldig om ze los te laten!

Deze zaterdag, 27 april, reis ik weer met de trein terug naar het vrijwilligershuis bij Kandy. Zaterdag nacht gaat een bijzondere nacht worden. Om 12 uur 's nachts beginnen we met het beklimmen van de Adams peak. Het is een klim van 5 uur om de top te bereiken. Het moet een van de mooiste plekken in Azië zijn waar je de zonsopgang kunt zien.

Ik heb in ieder geval een prachtig vooruitzicht voor de komende weken. Een week werken met olifanten, daarna een trekking week en de laatste week verblijf ik op het strand. Dit hele avontuur kan ik niet beter afsluiten volgens mij.

Liefs Shireen

  • 25 April 2013 - 21:38

    Marjolein:

    Gaaf gaaf gaaf Shireen! Ben benieuwd naar de laatste foto's, veel plezier nog, geniet er van want het is zo weer voorbij.

  • 25 April 2013 - 21:45

    Angelique En Arjan:

    Hee Shireen, heerlijke verhalen weer! Fijn om te lezen, maar we verheugen ons ook heel erg op de live vertelde verhalen bij ons thuis!
    En de foto's natuurlijk.
    Je hebt nu mooi de kans om te genieten, doe dat maar volop. Maar uit al jouw berichtjes merken we al wel dat je dat al doet. :-)

    Groetjes van ons allemaal en wij beginnen vast af te tellen, als je het niet erg vindt!

    Xxx
    A en A, N en M

  • 26 April 2013 - 11:32

    Karel:

    Hallo Shireen,

    de laatste verhalen! wel een beetje vieze slaapkamer of niet?nu wel een klamboe geregeld?
    volgens mij zitten er weer fantatische foto's tussen
    erg mooi genomen-mooi om te zien hoe het daar is.

    leuk om straks een fototentoonstelling te organiseren!

    gaat het hier om reuzenschildpadden? ik denk het wel als ze 100 kg. wegen.

    doe voorzichtig met de olifanten en geniet op het strand!

    nog een hele mooie tijd ook namens Jolanda en Joerie!

    karel

  • 29 April 2013 - 13:35

    Kevin - Travel Active:

    Hey Shireen,

    Leuke eerste update uit Sri Lanka! Heel vergelijkbaar met mijn ervaringen op dit mooie eiland.
    Geniet van de vriendelijke mensen, het lekkere strand en uiteraard ook van het Lion Bier!

    Groetjes aan iedereen daar!

    Kevin & de rest van het Travel Active team !

  • 07 Mei 2013 - 09:02

    Monique:

    Ha Shireen

    Allemaal weer leuke verhalen.Lijkt me erg leuk om met schildpadden te werken.
    En de olifanten zijn ze een beetje schoon te krijgen ?
    Wat
    Vliegt de tijd snel he. Geniet er nog maar van.
    Groetjes van ons Monique en Eric

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Sri Lanka, Ambalangoda

Shireen

Actief sinds 09 Okt. 2012
Verslag gelezen: 1192
Totaal aantal bezoekers 142410

Voorgaande reizen:

04 April 2016 - 03 Juni 2016

Nepal 2.0

03 Augustus 2014 - 09 September 2014

Backpacken Thailand en Cambodja

03 Februari 2013 - 01 Juli 2013

Volunteerwork Nepal, India, Sri Lanka

Landen bezocht: